קול קורא להגשת הצעות מחקר בנושא תחבורה חכמה לשנת 2025

קרןמשרד המדע והטכנולוגיה
מדינהIsrael
סוגResearch Grants
תאריך אחרון11/09/2025
פקולטהEngineering, Exact Sciences, Humanities, Social Sciences
תיאור

משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ביחד עם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פועלים לקידום פעילות מחקר יישומי באקדמיה ומכוני המחקר לצרכי ישימות לאומית בתחום התחבורה החכמה. למען הסר ספק,  על המחקרים להיות בעלי היתכנות יישומית

 

להלן תחומי העדיפות ונושאי המיקוד של קול קורא זה:

 

תחבורה חכמה (מה"ת)

  • ניהול ובקרת תנועה : טכנולוגיות ומדיניות להפחתת גודש , תאונות דרכים וזיהום אוויר.
  • תחבורה חכמה וחדשנית: שירותים מתקדמים לקראת מודל Mobility as a Service.
  • שינוי התנהגותי וצדק חברתי: עידוד מעבר מתחבורה פרטית לציבורית תוך קידום נגישות שוויונית.
  • לוגיסטיקה עירונית מתקדמת: פתרונות הפצה ושינוע חכמים.
  • תחבורה אוטונומית ומקושרת: היערכות כוללת – רגולציה, מדיניות וטכנולוגיה ואופטימיזציה של רשתות.
  • שימוש בבינה מלאכותית ונתוני עתק: לתכנון, ניהול ודימות תחבורתי.
  • בקרת תנועה חכמה: ניהול אותות תנועה אדפטיבי ואופטימיזציה ברמת עורקים ורשתות.
  • תחבורה אווירית אוטונומית (כטב"ם): שילוב במרחב האווירי, רגולציה, שיטות שינוע, ומידת מוכנות הציבור לקבלת שירותי שילוח אוטונומיים.
  • חדשנות ורגולציה: השפעת רגולציה  גמישה על אימוץ טכנולוגיות חדשות.
  • מודלים לשיתוף ציבור אפקטיבי בעיצוב תשתיות תחבורהלהגברת אמון והגברת ההשפעה בתכנון תחבורתי.
  • תחומים מתפתחים נוספים: פיתוחים עם פוטנציאל חדשני לקידום התחבורה בישראל.

תשתיות תחבורה (נת"י)

  • מודלים תחבורתיים, תכנון וניהול תנועה בכבישים בין עירוניים.
  • בטיחות משתמשי הדרך בכבישים בין עירוניים.
  • אחזקת ותשתיות.
  • הקמת תשתיות.
  • הטמעת עקרונות כלכלה מעגלית.
  • פיתוח חומרי סלילה חדשים.
  • סביבה.

 

בטיחות בדרכים (רלב"ד)

  1. הוגנות שוויוניות והתמודדות עם פערים (Equity) בהקשר של בטיחות בדרכים והיפגעות חמורה מתאונות, תוך התייחסות לאוכלוסיות מיעוט ואוכלוסיות מוחלשות, וכן למגוון הגורמים המשפיעים (למשל: תשתיות, מאפייני האוכלוסייה כגון התפלגות גילאים, נגישות לשירותי תחבורה, וכדומה). . עדיפות תינתן להצעות שיכללו גישות של שילוב הקהילה (community engagement), בין אם בתהליך המחקר ובין אם בתהליך יישום שיפורי הבטיחות.
  2. בטיחות משתמשי דרך פגיעים, בדגש על הולכי רגל וכלים זעירים, תוך התייחסות לקבוצות גיל, וכן למגוון הגורמים המשפיעים (למשל: תשתיות, טכנולוגיה, אכיפה, הקפדה על חוקי התנועה, וכדומה).
  3. מגוון מנגנוני ההשפעה של מלחמת חרבות ברזל על הבטיחות בדרכים, כולל התייחסות הן לשינויים במערכות הציבוריות (בריאות, חינוך, אכיפה, וכדומה) והן לשינויים בציבור הרחב (קשב, לחץ, סוגי פעילויות ומיקומן, שימוש בתרופות, וכדומה). עדיפות תינתן להצעות שיאפשרו להעריך באופן כמותי את ההשפעה של כל אחד מהמנגנונים המרכזיים על סך ההיפגעות בישראל בשנת 2024.
  4. מעורבות כלי רכב כבדים בתאונות חמורות, בדגש על מאפייני אוכלוסיית הנהגים, שיטות ניהול, השפעות של טכנולוגיות, וכדומה.

 

תחבורה חכמה, תשתיות ובטיחות (רכבת ישראל)

  • התמודדות עם עומסים ושיפור קיבולת הנוסעים ברכבות ע"י פיתוח מודלים תחבורתיים לניהול עומסים, ניהול מטענים, פתרונות להגדלת קיבולת הנוסעים, פתרונות לניתוב אוכלוסייה לשימוש ברכבת שלא בשעות העומס.
  • פתרונות חדשניים לחנייה ותחזוקה של רכבות בשטחים מצומצמים, כולל טכנולוגיות שינוע רכבות אוטומטיות בתוך מערכות אחסון.
  • ייעול תפעול הרכבת ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות כדוגמת שימוש בבינה מלאכותית לניהול ובקרה אוטומטית של הרכבות, יישום יעיל של זמני תפיסת מסילה.
  • תחזוקה חזויה:  בחינת מגמות ומענה הוליסטי לתחזוקה חזויה, יישום מערכות מבוססות בינה מלאכותית לניתוח תקלות על בסיס חיישנים ברכבות ומתן המלצות לתחזוקה מונעת. 
  • ייעול תהליכים: בכל הקשור לתהליך הקצאת מסילה וייעול זמני עצירת רכבות בתחנה.
  • אתגרי אנרגיה, קיימות ותחזוקת תשתיות -בחינת פתרונות להפעלת הרכבת ע"י  ייצור אנרגיה עצמאית, פתרונות לחסכון באנרגיה ברכבות (חשמל ודיזל), שיטות לטיפול בפסולת הנוצרת תפעול הרכבות, פיתוח מערכות תחזוקה להתראה עבור תקלות תשתית.
  • התמודדות עם השפעות משבר האקלים ואירועי קיצון על תשתיות הרכבת כדוגמת מסילות, מנהרות, פתרונות לעמידות מסילה ומערכות המיזוג ברכבות במצבי אירועי קיצון ועומסי החום גוברים וכן בחינת ההשפעות על מערכת החשמול של הרכבות.
  • נושאים נוספים-שיפור קישוריות סלולרית, מחקר מקיף על הדרישות ההנדסיות, הבטיחותיות והתפעוליות להפעלת שירות רכבות מהיר (250 קמ"ש)

 

 

 

מימון:500,000 ש"ח סה"כ 

תקופה: 3 שנים 

 

 

מועד הגשה לרשות המחקר זהה למועד ההגשה למשרד.

קבצים מצורפים
קישורלאתר
עדכון אחרוןעדכון אחרון: 07/08/2025
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות יש לפנות למערכת הפניות >>